Alle nyheder og blogs
Hjælp

NcM Logo  hvid

Skriftstørrelse: +
6 minutes reading time (1293 words)

Cykeltur til Prag og retur II

39257875_1303092706494386_1499772051135660032_n

16/8 2018

Her til morgen fik pigerne vasket lidt tøj, mændene ville gå på vaskeri. Der lå et lige om hjørnet, hvor de bare kunne aflevere tøjet, og så hente det dagen efter. Johannes og Günter skulle til cykelsmed med deres cykler, så de var ikke med på dagen udflugt. Så skulle vi bare være turister. Vi gik ned gennem byen, forbi Tyn kirken, hvor Thyge Brahe er begravet, over torvet, og skulle se det meget spændende ur, men desværre var det dækket til, pga. af restaurering. Vi gik mod floden og havde en flot udsigt til Karlsbroen og slottet, der lå højt oppe på den anden side af floden. Der var rigtig mange mennesker på Karlsbroen, og mange små boder med alt muligt. Vi gik nu ad små gader til vi kom til en masse trapper, der førte op til slottet. Her fik vi set vagtskiftet, og bagefter var vi inde i slotsgårdene. Vi kom ned af den gamle trappe, og nu var det tid til frokost, hvor vi fik gullach suppe serveret i et udhulet brød. Videre gennem byen, tid til kaffe/øl og kiggede lidt på butikker. Lidt afslapning på hotelværelset, et glas rødvin på hotellets regning.
Til aften gik vi til den nyere bydel med mange mærkevare butikker, og op ad boulevarden, hvor opstanden var i 1968, de fejrede 50 året, så der var en del udstilling. For enden af boulevarden lå det meget flotte Nationale Museum. Var inde på en restaurant, hvor et tog kører rundt med øl, men der var ikke plads. Vi gik til det nærmeste lille torv, hvor spisekortet var en tablet.

17/8 2018
Endnu en dag til afslapning. Mændene skulle hente deres vasketøj, og det tog vist en del tid at få fordelt det hele. Grete og Bodil gik til Letreparken, som ligger højt med flot udsigt over byen, med mange fugle. Her står fundamentet til den 15 m høje Lenin statue, som blev væltet under opstanden. Vi gik ned til broen, hvor vi skulle møde mændene. Vi skulle ud på en sejltur på floden Vltava. Vi valgte en 2 timers tur med frokostbuffet. En fin tur med udmærket mad, og vi kom i gennem sluserne længere ned ad floden. Johannes og Günter skulle nu hente deres cykler. Gik hjemad gennem byen, og var lige inde og "prøve" nogle stole, men enten var de ikke hurtige nok eller også ville de kun lave en regning. Vi spiste på den anden side af vejen, de havde godt nok lovet, at vi kunne betale hver for sig, men det blev det ikke til. Vi fik fordelt regningen.

18/8 2018
Så var det blevet tid til hjemturen, igennem en stille by, da det var lørdag. Mogens tog første biltur. Der var ikke så mange bakker før frokost i Rudnice. Nu var det Bodils tur til at køre bil, men Villy ville gerne køre. Lidt efter fik vi drejet forkert, hvor det bare gik opad og opad, men endte hvor der kun var markveje videre, så Villy kørte lidt op og ned, og efter lidt diskussion skulle vi så ned igen, her punkterede Johannes. Nu stødte vi på bakkerne, så det blev til en del højdemeter, men også en lang ikke så stejl nedkørsel. Nede i dalen fulgte vi floden helt ind til Ducin, hvor der var en fin cykelsti. Ved hotellet var der kun 2 værelser, så var der 3 værelser på et andet hotel, lidt bedre og med restaurant lige ud til floden. Spiste på hotellet og gik bagefter over på den siden af vejen, hvor der var en lille bar med øl og is.
Kørt 109 km 1097 hm.

19/8 2018
Villy kørte også i dag. Vi skulle hente Helmer, Jan, Hans Henning og Erik på det andet hotel. Vi cyklede, men kom en lille omvej, men så kom vi tæt forbi slottet. I dag fortsatte turen langs floden på en meget smal vej, hvor der var kørsel i begge retninger for både biler og cykler. Efter ca. 10 km skulle vi med en lille færge over floden, den kunne normalt godt tage biler med, men vandstanden var for lav, så Villy måtte tilbage til Ducin for at komme på den anden side af floden. Ikke længe efter kom grænsen til Tyskland, men man opdagede det næppe. Så begyndte stigningerne med op til 12%, og der var også vejarbejde flere steder, men vi kom nemt udenom. Vi spiste frokost i Grossröhrdorf, og herefter skulle Johannes køre. Igen vejarbejde, men vi kom igennem, sikkert fordi det var søndag, men Johannes måtte udenom. Nu var det rimelig fladt og så kørte det bare derudaf i høj fart. Johannes kom med is til os, som vi spiste i skovkanten. Nu var der kun 25 km til hotellet i Senftenberg. Hotellet så helt lukket ud, og ingen kom, når vi ringede på. Helmer ringede til et nr., fik en kode, så vi kunne få nøglen til hoveddøren og komme ind, der ville nøglerne ligge til vores værelser. Der var en fin lille gård, som lå i skygge. Vi købte noget mad i en grill-bar, tog det med hjem i gården, hvor sad og spiste.
Kørt 111,5 km og 823 hm.

20/8 2018
Helmer kørte bil i formiddag, da han havde fået noget maveonde. I dag blæste det lidt mere og vi havde lange åbne strækninger, så det var dejligt, da der kom noget skov. Det kørte fint derudaf, og efter 82 km og 3½ time, spiste vi frokost i Baruth. Nu overtog Mogens rattet i bilen. Vi fik set en stor flok traner på en mark – ca. 50 – og flere af dem fløj lige hen over os. Bodil og Hans Henning havde en lille sammenstød, da der blev stoppet på vejen, og vi skulle over på en cykelsti. Vi kom til Postamt, hvor der var en del bykørsel på fortorvene. Hotellet lå lige overfor slotsparken, men der var ikke tid til at gå i parken. Hotellet have en lille have, hvor vi sad lidt. Gik et stykke ind mod byen og spiste på en italiensk restaurant.
Kørt 158 km 283 hm.

21/8 2018
Helmer var stadig dårlig, så han kørte bilen hele dagen. Da vi var kommet ud af byen, kørte det rimeligt, men vinden var mod os, så det var dejligt med noget skov. I Neuruppin fandt vi en lille bager/cafe', hvor vi spiste og fik en kage eller is. Videre ad landeveje med mange brede cykelstier.
Hotellet lå lige ned til en stor sø i Röbel/Müritz. Vi kom til hotellet før Helmer. Vi sad udenfor og spiste. Helmer gik med det samme op og lagde sig og sov i ca. 15 timer.
Kørt 140 km 515 hm.

22/8 2018
Helmer var stadig dårlig, så han kørte bilen, men Johannes og Mogens havde også fået et maveonde, så det blev Johannes, der kørte med bilen, Mogens måtte på cyklen, med toiletstop undervej, det gik dog hurtigt bedre. Igen i dag var der vejarbejde, så vi måtte køre ca. 8 km tilbage. Da vi kørte igennem Krakow om See, stoppede vi ud for hotellet, hvor Villy havde glemt sin oplader, og han var inde at hente den. Vi holdt frokost ved en tankstation i Güstrow, og så var der kun 55 km tilbage, og jeg tror vi havde lidt medvind. Vi blev enige om, at vi nok kunne nå 15.00-færgen. Vi skulle have været ude på en meget dårlig vej, men Helmer havde været ude ad den, og foreslog at vi tog hovedvejen. Nu gik det over stok og sten også igennem Rostock, og ud til færgen, hvor der er længere end man tror. Vi var ved færgen 14.55 og færgen sejlede 15.15. Så var der 18 km i Danmark til Hans Hennings sommerhus, hvor bilerne stod. Vi fik en tår at drikke, og så gik det mod Næstved, en fantastisk oplevelse rigere.