Alle nyheder og blogs
Hjælp

   NcM Logo  hvid

Skriftstørrelse: +
2 minutes reading time (487 words)

Min erfaring med E-bike

racercykel med motor

Næstved Cykel-Motions formål:

"Foreningens formål er, indenfor rammerne af foreningens vedtægter, at fremme interessen for alle former for motionscykling i Næstved, såvel for motion som for træning med henblik på deltagelse i motionscykelløb på alle niveauer."

.

Når man er teknik interesseret som jeg er. Er det ofte jeg ser nyt om tekniske nye muligheder.

Mange kan huske debat om Fabian Cancelara og det fantastiske ryk han gjorde i 2010. Her er en kort video om den type motorer der anvendtes dengang. I kan se videoklip her.

Når jeg ser på de muligheder der er i dag, er de integrerede og man kan kontrollere ydelsen og skifte batteri med mere. De seneste design er på linje med almindelige cykeltyper, dog er vægt betydelig højere.

Hvad skal man med en elcykel, når man er stærk og generelt sagtens kan følge med? Så skal I stoppe med at læse videre, for den er der så ikke brug for!

Hvilke fordele og ulemper er der ved en elcykel.

Fordele: hjælp ved belastning, mindre udmattet efter kørsel, man kan køre med dem man har kørt med igennem tiden, klare flere højdemeter.

Ulemper: pris, besværligt med at lade, rækkevidde, tung cykel, dyrere reparationer.

Hvorfor skriver jeg dette? For at fortælle om mine erfaringer med en racercykel med hjælpemotor. 

Jeg har købt en Trek Domaine+ LT. Motoren hjælper mig når jeg selv træder i pedalerne, den bidrager ikke uden jeg træder. Den har 3 forskellige hjælpe muligheder, 100W, 150w og 200w. Igen jeg skal give for at få. I laveste indstilling skal jeg træde 150W for at få 100W hjælp.

Denne investering har givet mig mulighed for at cykle med dem jeg plejede at køre med og nu skal jeg ikke sidde i det røde felt for at kunne følge med, men får en god tur sammen med gode kammerater og alligevel kan mærke at jeg har brugt mig selv. Jeg anvender den laveste indstilling, for at sikre jeg presser mig selv og når der køres på lige vej, slår jeg hjælpen fra. Jeg har genfundet glæden og motivationen og glæder mig til at komme ud at cykle igen, for jeg er sikker på at det bliver en god tur.

Jeg har valgt denne løsning, da jeg ikke er så stærk som jeg var og det vil jeg formodentlig ikke komme tilbage som heller.

Hvad kræver det at køre på en E-bike. OMTANKE.

  • Man skal ikke bruge den til at presse sin kammerater.
  • Man skal ikke vinde en spurt eller komme først op over en stigning.
  • Man skal hele tiden være opmærksom på den rytter man kører ved siden af, sådan at man ikke presser hastigheden op.

Med OMTANKE mener jeg at man kan køre sammen med og uden motor, sådan at det bliver en god tur for alle og ingen er blevet presset på grund af en kører med hjælpemotor. 

E-MTB erfaring af Mogens Petersen
Info juni 2020
 

Kommentarer 1

Already Registered? Login Here
Søren Jørgensen - Onsdag, 16. September 2020 15:05
Medlemsskab

Hej, jeg er glad for at cykle med medlemmer - tak for medlemsskab, fik lige cyklet lidt i dag, men alene, det var godt vejr 👍

0
Hej, jeg er glad for at cykle med medlemmer - tak for medlemsskab, fik lige cyklet lidt i dag, men alene, det var godt vejr 👍

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://naestved-cykel-motion.dk/

Opslagstavlen

Annoncer

Velkommen til

Grethe
Andrea Holm Hansen
Maria Andersen
Søren Jørgensen
Lene Gottlieb
Anders
Andreas Nielsen
René Skou Skafte
Thomas Sørensen
Thomas Kirk
Gitte Brøndel
Kasper Nordskilde
Lili Marlene Larsen
Jakob Brandt
Christian Gram Larsen

Næstved Cykel-Motion på strava.com