Alle nyheder og blogs
Hjælp

   NcM Logo  hvid

Skriftstørrelse: +
4 minutes reading time (716 words)

Sikkerhed - er det kun noget vi taler om?

cykel-ulykke

Indrømmet - denne blog passer bedre til starten af landevejssæsonen - men det er nu jeg har noget på sinde; og den kan nok tåle en gentagelse til foråret.

Den er inspireret af flere uheld på det seneste som også et kig på vores statistik for uheld bekræfter. En opsamling af data vi påbegyndte fra sæsonstart 2017. Det første år havde vi 7 uheld; heraf 5 efter 1. august. I 2018 havde vi tre uheld alle efter 1. august mens vi i år har haft 6 uheld frem til nu - heraf de 4 efter 1. august.

Uden at det er de helt store og videnskabelige datamængder ser det ud til at efteråret er den "farligste" tid. Lad mig indlede med at disse uheld kan ramme os alle; jeg væltede selv et par gange for nogen år siden grundet løse sten i et sving og spildt olie i et andet.

Anyway - for et par uger siden indledte jeg træningen med en opfordring om at vi tager sikkerheden i klubben alvorligt. Det skete ved at fortælle om tre standard situationer, hvor vi bør blive bedre efter min mening:

1. Opmærksomhed. En hel del af vores uheld sker grundet uopmærksomhed - man kører op og rammer den forankørendes baghjul, hvorefter en eller flere i gruppen vælter. Lad os skærpe opmærksomheden!

2. Venstresving. Jeg ser for ofte venstresving blive skåret - det kan gå virkelig galt; især hvor der er ringe udsyn og et motorkøretøj kommer frem bag en hæk eller noget andet! Og jo højere fart de forreste har på rundt i svinget jo mere føler de bagerste sig tvunget til (også) at skære svinget! Lad os køre roligere i byerne så der er tid til at undgå denne type kørsel!

3. Cykelstier. De er der for at vi skal bruge dem. Det siger færdselsloven. Jeg ved godt mange mener "desværre" og jeg prøver ofte at lægge mine egne ture ud på landet fri af stier langs de store veje, hvor standsende biler skyder småsten ind, hvor vi skal køre med risiko for punkteringer til følge. Men det kan ikke helt undgås vi kører på dem og så må vi tage et ekstra punkteringer med.

Især det sidste punkt er der gennem årene set gennem fingre med på udvalgte strækninger. Og det glipper også af og til for mig selv; især hvor vi kommer længere væk hjemmefra og en dobbeltrettet sti er begyndt i venstre side af vejen et sted vi ikke kommer ofte. Men vi har fået en god tradition med at køre på cykelsti på hold  1 i denne sæson. I hvert fald når jeg er med. En tradition jeg ikke er helt sikker på gælder generelt i klubben. Det viste en episode den pågældende træningsaften med al tydelighed: Jeg lå bagerst for at samle op på vej op gennem Tybjerglille Bakker. På toppen begynder en bred cykelsti mod Tybjerg - jeg var den eneste ud af 15 ryttere der denne aften valgte stien - 25 minutter efter det var nævnt før træningen begyndte...

Vi har set at bilister i stigende grad generelt føler sig provokeret af grupper af cyklister. Uanset om cyklisterne i øvrigt kører fornuftigt og lovligt eller ej. Biler der kommer forfra trækker med vilje over imod os og nogen der kommer bagfra kører ultra tæt på selvom der er plads til at trække udenom. Disse provokationer med fare for uheld kan vi naturligvis minimere ved at køre på cykelstien når der er en! Og vi kan i øvrigt også undgå billeder af os selv på de sociale medier af grupper der kører på vejen ved siden af en cykelsti...

Vi har gennem de år jeg har været medlem talt om sikkerhed rigtig mange gange. Både ved medlemsmøder og ved træningsstart. Nu er det tid til der også kommer handling bag de mange gode intentioner!

Især kaptajnerne har et ansvar her - men nævner kaptajnen ikke at der skal køres på cykelstien, så må I andre hjælpe til!
Eller er det nødvendigt med en beslutning på en generalforsamling så vi får en vedtaget regel i stil med reglen om at vi altid kører med hjelm?
Jeg håber og ønsker det ikke.

Sker der et virkelig alvorligt uheld så vil vi helt naturligt evaluere, hvordan vi kunne have undgået det. Hvorfor vente med at gøre noget til det sker?

Klubtur til Colmar i 2020
Nyt fra klubben & bestyrelsen september 2019
 

Kommentarer

Already Registered? Login Here
Der er endnu ingen der har kommenteret på dette indlæg.
Så du kan være den første til at kommentere på det.

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://naestved-cykel-motion.dk/

Opslagstavlen

Annoncer

Velkommen til

Søren Jørgensen
Lene Gottlieb
Anders
Andreas Nielsen
René Skou Skafte
Thomas Sørensen
Thomas Kirk
Gitte Brøndel
Kasper Nordskilde
Lili Marlene Larsen
Jakob Brandt
Christian Gram Larsen
Dennis Ango Jeppesen
Jørgen Groth
Susanne Boesen

Næstved Cykel-Motion på strava.com