Alle nyheder og blogs
Hjælp

   NcM Logo  hvid

Skriftstørrelse: +

Cykelferie i Vogeserne

Cykelferie i Vogeserne

Turen gik til Alsace, nærmere Hohrodberg.

I dette område blev der udkæmpet intensive kampe imellem Tyskland og Frankrig under første verdenskrig.
Her er link til lidt læsning: http://www.rejseavisen.dk/frankrig-skyttegravene-ved-le-linge-i-alsace

Så der er også mulighed for at få et historisk indtryk, på hviledagen. Hvis man er til det.
Området blev valgt udfra anbefaling og masser af gode ruter fundet på GPSies. GPSies har fået en smart app, man kan bruge på sin mobil, man vælger sin position og den viser alle spor i området.

Holdet på årets tur var: John Betjent, Mike Gydesen, John Larsen (gammel kasserer) og Poul Larsen.
Jeg startede på min opsamlingstur 04:45 (Poul's taxa) og hentede Mike, jeg havde fået læsset de 3 af cyklerne aftenen før. Derefter gik turen til Fensmark efter John L. for af afslutte med John Betjent.
Turen derned forløb uden problemer og varede ca. 12 timer.
Vi havde fundet hotel Panorama, https://www.logishotels.com/fr/hotel/hotel-panorama-1479?partid=661
Dejligt hotel højt placeret, så en god tur op, når vi kom hjem.

Mike, John og John, drog ud på en aftentur efter check ind. Poul havde lidt arbejde, som han måtte få ekspederet, så mens Poul sad og nød udsigten, så kørte Mike og de 2xJohn en tur op på toppen af det bjerg, hvor vi boede sådan ca. midt på. Der var ca. 4 km op til hotellet fra dalen og ca. 4 km ned fra toppen af bjerget til hotellet. De kom op til et mindesmærke fra 1. Verdenskrig, så det måtte vi se nærmere på senere på turen.
Vi havde planlagt nogle ture før afgang og tirsdag kørte vi ud på første tur, det blev til 114km med 2522 hm.

Dejlig tur på begge sider af Munster, vi nåede dog ikke helt op til Le Grand Ballon, som ligger i 1400 meters højde. Vi stoppede ved 1200 meter, efter et langt stykke med 10-11% stigning, vi havde en opkørsel på ca. 7,5 km med 8,5% i snit, så den trak søm ud. Da betjenten kom op, så stod de 3 andre og talte på deres bedste skoletysk med et ældre tysk ægtepar også på turcykler. Betjenten kom til og spurgte tyskerne:" Verstehen Sie Spass", mens han gispede efter vejret. Det gjorde de godt, for de havde nok selv kørt opstigningen. De viste os vejen til Le Grand Ballon, så vi var på sporet, men de mente, at der var et pænt stykke vej. Vi startede på turen, men fik kolde fødder, for vi skulle jo også hjem til en gang 4 retters aftensmad, og det ville vi jo ikke gå glib af. Vi kørte ned i rasende fart, for efter de 7,5 km med hurtig nedkørsel, så fortsatte vi videre ud af dalen med 40-50 km/t. Det flade stykke blev kørt med 35-40 km/t, da det faldt lidt hele vejen ned. Vi kørte ind i Munster, hvor vi fandt et ledigt bord midt på torvet, som ikke på daværende tidspunkt 1630 kunne servere noget. Poul fandt hans franske frem, og på bedste charmerende vis, så fik han den søde servitrice til at finde 3 stykker frem med dejlig kirsebærtærte. Det var tiltrængt for alle, men især Mike, der var ved at gå sukkerkold. Vi sad midt i byen og kiggede på storkereder på bl.a. kirketårnet og kirketaget. Munster er byen med storkereder på tagene, og alle de steder de høstede i dalen, der så vi utallige storke gå rundt blandt høstarbejderne. Det var en rigtig god oplevelse.

Onsdag blev det til en tur på 82km og 1774 hm for mit vedkommende, Mike og 2 X John kørte en længere tur med et stykke der bød på extreme stigningsprocenter på over 20%. Vi prøvede at køre lidt uden for den planlagte rute, så vi kom ud på åbent terræn, hvor der ikke var nogen træer. Poul spottede et hotel på en bjergtop, så der måtte vi op ad en svært bulet gammel asfalteret vej. Kommet op havde vi udsigt til rigtig mange bjergtoppe, langt de fleste så vi ned på, idet vi var oppe i lidt over 1300 meters højde. Poul og Mike blev sultne af al den opkørsel, så de var nødt til at indtage nogle pølser og Pommes Frites. De 2xJohn havde banan og geler med, så de fik også lidt.

Efter vi havde set de forskellige kløfter og bjergkarme, så kørte vi ned igen til en noget bedre landevej, hvor vi fortsatte et stykke tid. Nu måtte vi ned igen for at finde vores planlagte rute, så Poul fandt den mindste nedkørselsvej, så den tog vi naturligvis. Det gik ned med stor hastighed, og efter et stykke tid, så kom vi til en noget bredere og bedre vej. Vi hade taget en stor rundtur fra den planlagte rute, men da vi kom ind på den igen, så kørte Poul hjem, det var noget med noget arbejde. Det kom vi bedre til at forstå 30 km senere, idet vi kom ind på en meget smal vej, som var ensretning og gik lige op i himlen. Vejen var nok en gammel genvej fra dalen og op til toppen af bjerget, men de skal ikke have mange point for vejens beskaffenhed. Den blev ved med at stige, der løb regnkanaler på tværs af vejen, den var hullet og sprækket, så det galt om at holde fast og have fokus. Der var så stejlt, at betjenten måtte køre S-sving for at holde 5 km/t. Vi måtte alle af på skift også flere gange, idet sveden haglede ned ad kroppen. Det var jo ikke muligt at drikke med så lav hastighed, for man måtte holde svært fast i styret med begge hænder for ikke at miste moment. En helt sindssyg stigning, som nok var 1,5-2 km lang. På toppen var der et hotel, hvor vi kunne få lidt at spise og drikke. Vi fik kromutter til at fylde vores vandflasker, og da vi havde pustet af og fået lidt i skuffen, så kørte vi videre. Der var lidt op og nedkørsel, og så kom der en laaang nedkørsel, som virkede til at fortsætte uendeligt. Vi kom til et kryds, som vi havde kørt dagen før, hvor de 2xJohn ville dreje mod den rute vi kendte, så vi ikke kom alt for lang ned, for som sagt skal man jo op igen. Vi var ved at dreje, men da Mike (han havde sandelig fundet benene igen) var kørt ligeud, så måtte vi fortsætte videre ned med 50-60 km/t. Så kom vi til en lille by, men Mike var ikke til at spotte, så vi kørte igen ned med fuld fart. Endelig så vi Mike, som holdt ved et mindre vejkryds og grinede over vores manglende fart ned. Han havde holdt der i nogen tid. Vi begyndte med det samme en meget lang opstigning, hvor vi igen kom ud på små veje, men bestemt hyggeligt. Mike forsvandt langsomt ud ad syne, gad vide om han kendte ruten og havde kørt der før. Vi kom endelig til en krigskirkegård, hvor vi havde været oppe den første aften, så nu var vi på hjemmebane. Nu var der kun 4 km ned, så det gik rimeligt hurtigt. Da vi kom ned til hotellet, så sad Poul udenfor med en stor kold øl, det måtte vi andre også have. Vi kørte ca. 120 km med 2600 hm.

Torsdag, blev turens sidste tur, her kørte vi en kort tur på 56 km med 1419 hm, for at komme hjem og se på lidt historisk. Vi skulle op til Le Petit Ballon, idet den lå ovre på den anden side af dalen hvor vi boede. Vi kørte ned til Munter, hvor Poul havde fundet en vej op mod bjerget. Det var godt nok en stejl begyndelse på opstigningen 10-12 % gennem en skov, som var så tæt, at GPS.en gik ud pga. manglende signal. Vi var lidt i tvivl om det nu også var den rigtige vej, så vi havde lige en enkelt afstikker til en blind vej. Det var en ud af flere veje op mod Le Petit Ballon, og noget senere kom vi ind på en lidt bredere vej, som var lidt mere officiel vej mod toppen. Der var stigningsprocenter pr. hver km, det er faktisk en god måde at motivere på, bare procenten ikke bliver for skrap. Denne tur bragte os forbi krigsmindemærke samt op til Le Petit Ballon. Igen en fantastisk oplevelse i fantastisk vejr. Vi kørte hjem, idet vi ville bruge lidt tid på krigsmindesmærket ikke så langt fra vores hotel, hvor tyskerne og franskmændene havde ligget lige overfor hinanden og kæmpet i 1. Verdenskrig. De enkelte skyttegrave var flere stedet kun med 3-4 meters mellemrum oppe på toppen af bjerget. Skyttegravene var bevaret og gravet ud, så man kunne gå rundt i dem og selv forstille sig stemningen. Der var også en større udstilling omkring krigen. Der faldt flere tusind på begge sider i det meget begrænset område, så det må have været noget af en uhyggelig oplevelse. De faldne var begravet på hver deres krigskirkegård.
Vi kan varmt anbefale området, det byder ikke på Stelvio udfordringer, men mindre kan sagtens gøre det. Man kan køre alle mulige forskellige stigninger, så højdemeter kan man få rigeligt af plus skrappe stigningsprocenter. Alle vejene var enten op eller ned. Vi fandt ingen veje hvor det gik lige ud som i DK.
P.S: 3-4 retters aftensmad, og alt det du kan spise hver morgen, lige noget for os.


Tour du Mont Blanc IV - Race day!
Tour du Mont Blanc III - optakt
 

Kommentarer

Der er endnu ingen der har kommenteret på dette indlæg.
Så du kan være den første til at kommentere på det.
Already Registered? Login Here
Gæst
mandag, 21. august 2017

Husk

 

Rabat til Medieløbet

Er du medlem af klubben kan du få 15% i rabat på deltagergebyret til Medieløbet d. 9. september. Kontakt formanden for instruktion.

 

Træning fra 1. september

Tirsdage og torsdage fremrykkes træningen til kl. 17:30 grundet mørkets tidligere frembrud. Husk at medbringe et par lygter. Som altid fra Næstved Kommunes administrationsbygning i Rådmandshaven.

 

FAQ

Har du et spørgsmål du ikke lige finder et svar på, så prøv søgefunktionen på siden eller vores FAQ.

 

Klubtøj

Når du køber klubtøj i webshoppen så husk du selv skal hente det hos Fri Bikeshop i Ringstedgade. Du skal ikke vente på at pengene bliver trukket på din konto ved betaling med dankort - de vil først blive trukket når tøjet er afhentet.

 

Blog på hjemmesiden

Det er vigtigt vi til stadighed publicerer nye artikler her på siden. Derfor - når du har været ude at opleve noget spændende så send et billede og en lille historie til webmaster. Du er også meget velkommen til at skrive historien selv direkte på hjemmesiden - det gør du når du er logget ind via menuen "Min menu" i logud boksen.

 

Upload billeder

Tag nogle billeder når du er ude med din cykel og upload dem til hjemmesiden her. Kræver at du er logget ind. Der går kort tid før de er synlige - webmaster skal lige publicere dem. Du er også velkommen til at sende dem til webmaster i stedet.

 

Referater m.v.

Du finder seneste referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger her. (Kræver log ind).

 

Støt vores annoncører

Medlemslogin

Kun medlemmer af Næstved Cykel-Motion kan logge ind. Mangler du login så skriv til webmaster.

Opslagstavlen

Annoncer

Velkommen til

Leif Christensen
Helle Roested
Poul Jensen
Gitte Buchholtz
Carsten Hyld
Jens Molter Pedersen
Verny Schak Krog
Kaj Nielsen
Benny Andersen
Michael Sørensen
Kristian Ellehauge Hansen
Susanne Munksgaard
Thomas Munksgaard
Thomas Holmstrand
Stefan Gents

Tilmelding til nyhedsmail

Nyhedsmail sendes 4 - 6 gange om året. F.eks. når det er muligt at tilmelde sig et løb eller et arrangement.
Afmelding er til enhver tid muligt. Tilmeld dig ikke, hvis du er medlem af klubben.

Næstved Cykel-Motion på strava.com