Alle nyheder og blogs
Hjælp

   NcM Logo  hvid

Skriftstørrelse: +

Tour du Mont Blanc IV - Race day!

103-p

Wake-up 3.30 – på med midlertidigt tøj og indenbords med alt det morgenmad der kan proppes i kroppen. Sidste tjek af udstyr, alt ser OK ud. Toilette. Sidste tjek af vejret fra altanen; vindstille ca. 7c. Beklædningen bekræftes; svedtrøje, cykeltrøje, løse ærmer, vindvest, handsker, cykelbukser, løse ben. Den langærmede trøje bliver hjemme. Omklædning, lommerne fyldes; gels, bars, vingummibamser, slanger, powerbank og kabel til Garminen, telefon. Godt der er 3 lommer... Afgang til start!

4.30. Trængsel i startområdet hvor de sidst ankomne får udleveret startnumre. Der serveres kaffe og the, kiks, rosiner og chokolade. Ingen ser morgentrætte ud på trods af buldermørket! Der snakkes og smågrines men stemningen er tydeligt spændt. De enkelte pårørende ser endnu mere anspændte ud mens de skæver til den tiltagende sidste øjebliks travlhed ved toiletterne. Virvaret af flakkende lyskegler fra de flere hundrede forlygter der trækker op til startlinien giver et helt techno-agtigt udtryk, mens musikken strømmer ud af de opstillede højttalere. Løbsledelse giver de sidste dessiner; pas på jer selv, pas på hinanden. Kør i højre side!

5:00. Så er vi afsted! Med stil! Nedkørsel fra et kategori 1 bjerg i mørke oplever man ikke hver dag. Heldigvis, selvom asfalten er hæderlig og svingene let afsløres af den lysende slange af baglygter, der allerede kort efter starten strækker sig langt frem foran min position i feltet. Den største bekymring er at ryge i et af de slaghuller eller en af de revner, der uundgåeligt forekommer med jævne mellemrum, men nedkørslen går fint. Faktisk går det bedre og bedre i takt med at det lysner. Jeg har efterhånden kørt en del nedkørsler og teknikken er hæderlig nok til at give slip de fleste steder. Jeg kører på et hjulsæt med 50 mm profil og 25 mm dæk. Der findes helt afgjort lettere hjulsæt som ville være et mere umiddelbart valg for mange andre ryttere, men det er dette sæt jeg kører på til daglig, dvs. jeg er tryg ved det og hjulene er hurtige nedad. Jeg talte tidligere på året med en Shimano-ansat med stor teknisk viden og kontakt til de Shimano sponsorede ProTour hold og han havde en interessant betragtning vedr. bjerghjul kontra aerohjul. Retfærdigvis skal det siges, at vi talte om den nye 9100 serie, herunder det C40 tubular som er en del af "sponsorpakken" til Shimanos Pro-kunder. Han anbefalede dette hjul også til bjergbrug, idet aero-fordelen opvejede den højere vægt i forhold til f.eks. til det velrenommerede C24 ved ruter med lige mange meters op- og nedkørsel. Ved ruter med overvejende opkørsel er vægt dog en vigtigere faktor. Nå, nok om det...

Efter ca. 44 km's særdeles kølig nedkørsel fra 1657 m til 587 m hvor handsker og løse arme og ben virkelig gør gavn, begynder den første lette opstigning mod første vanddepot efter 56 km i 1128 meters højde. Denne strækning indeholder 2 stigninger; Col du Joux (kat. 3) og Col de Vaudagne (kat. 2) der af arrangørerne dog ikke tælles med i "de 7 toppe" der passeres under løbet. Men OK, det er jo også bare en sjat højdemeter der tilsvarer P2-bakken 12-13 gange... Herefter er det lidt relativ flad vej hvor den ferske morgenluft hurtigt får kølet de nu opvarmede ben ned igen inden dagens første kategoriserede stigning venter. Col des Montets, en kat. 1 stigning på 11,7 km op til 1419 meters højde. Stigningen er rimelig jævn og ikke specielt stejl med et kort 8.3 % stykke. På vejen op er der nok 10-15 ryttere der overhaler mig og det er vildt svært ikke at køre med. Tempoet er ikke noget problem, men jeg har lagt en defensiv overlægger på min puls på ca. 75 % af max. Faktisk går jeg efter at ligge på 65-70% langt det meste af tiden. At køre for hurtigt nu vil med stor sandsynlighed hævne sig grumt senere i løbet og den situation skal undgås for enhver pris. Jeg gentager mantraet for mig selv: disponering, disponering, disponering. Toppen rammes efter 78 km hvorefter der følger en fin nedkørsel mod den Fransk/Schweiziske grænse 6 km længere fremme. Jeg havde egentlig tænkt at tage et billede ved grænsen, men hvem stopper for at tage billeder uden at være voldsomt presset?

Schweiz byder velkommen med en kat. 2- Col de la Forclaz – der stiger til 1526 meters højde over 12 km. Igen er der ryttere der glider udenom mig, heriblandt et par danskere som jeg genser et par gange senere i løbet. Jeg holder mit tempo og min puls under kontrol og runder toppen med stor forventning til endnu en dejlig nedkørsel. Jeg elsker nedkørsler! Og den er hurtig! Den falder næsten 1000 højdemeter over kun 9 km og hastigheden passerer let 70 km/t. Fra bunden er der få kilometer hen til dagens andet depot "Les Valettes" efter 110 km. Kl. er blevet 9 og 1/3 af distancen er kørt. Det lyder fint, men jeg ved at det er den nemme trediedel. Cyklen parkeres og efter lidt leden finder jeg min pose hvor mine løse ben hurtigt ryger i. Lygterne beholder jeg. Baglygten skal bruges i eventuelle tunneller og forlygten kan blive nødvendig hvis hjemkomsten trækker ud. Handsker, ærmer og vest stoppes i lommen. Dunkene fyldes og en halv banan, et par tørrede abrikoser og en energibar kastes indenbords. Humøret er godt og jeg veksler et par ord med en engelsk kvinde, der agerer support og venter på 2 teammates. "Er du alene", spørger hun. "Ja, familien ligger ved poolen" svarer jeg. "Respect. Good luck!" replicerer hun og jeg tænker om min gør-det-selv optimisme måske er lidt for kåd. Anyway, jeg ville aldrig bede familien henslæbe en hel dag på stressende bjergkørsel, så jeg havde alligevel ikke noget valg. Jeg sadler op, giver thumbs up og forsætter. Champex-Lac venter bogstavelig talt lige om hjørnet.

Champex-Lac (11,6 km, 7,2 %) er denne solbeskinnede lørdags første Hors Catégorie – udenfor kategori - stigning ud af 5. I 2017 er der til sammenligning 7 af disse HC'er i Tour de France. Altså i hele løbet. Knap 12 kilometer er ikke monster langt, men der er mange korte, stejle stykker undervejs, der fint kommer over 10 % stigning. Varmen begynder at indfinde sig og antallet af ryttere der vil udenom kan nu tælles på få fingre. Løbet har "sat sig" og nu gælder det bare om at være én af dem, der har disponeret korrekt. Dunkene er omtrent tomme da toppen og tredie depot, kun med drikkevarer, nås. Der genfyldes grådigt. Jeg har fortsat mine 4 geler i lommen i reserve og troen i behold. Jeg lader blikket vandre og selvom jeg ikke er voldsomt skiinteresseret, er det åbenbart at området er fantastisk skiterræn. Men det må ski-folket tage sig af. Jeg skal ned ad en forholdsvis teknisk nedkørsel med masser af sving på asfalt der ikke bærer præg af at være vedligeholdt for nylig. Det lykkes at undgå revner, huller og kørefejl, så bunden i Orsières 600 højdemeter nede nås hurtigt og straks starter dagens, på papiret, største udfordring: Col du Grand Saint Bernard.


Fortsættes...​

Værtens Mindste Broløb 2017
Cykelferie i Vogeserne
 

Kommentarer

Der er endnu ingen der har kommenteret på dette indlæg.
Så du kan være den første til at kommentere på det.
Already Registered? Login Here
Gæst
mandag, 21. august 2017

Husk

 

Rabat til Medieløbet

Er du medlem af klubben kan du få 15% i rabat på deltagergebyret til Medieløbet d. 9. september. Kontakt formanden for instruktion.

 

Træning fra 1. september

Tirsdage og torsdage fremrykkes træningen til kl. 17:30 grundet mørkets tidligere frembrud. Husk at medbringe et par lygter. Som altid fra Næstved Kommunes administrationsbygning i Rådmandshaven.

 

FAQ

Har du et spørgsmål du ikke lige finder et svar på, så prøv søgefunktionen på siden eller vores FAQ.

 

Klubtøj

Når du køber klubtøj i webshoppen så husk du selv skal hente det hos Fri Bikeshop i Ringstedgade. Du skal ikke vente på at pengene bliver trukket på din konto ved betaling med dankort - de vil først blive trukket når tøjet er afhentet.

 

Blog på hjemmesiden

Det er vigtigt vi til stadighed publicerer nye artikler her på siden. Derfor - når du har været ude at opleve noget spændende så send et billede og en lille historie til webmaster. Du er også meget velkommen til at skrive historien selv direkte på hjemmesiden - det gør du når du er logget ind via menuen "Min menu" i logud boksen.

 

Upload billeder

Tag nogle billeder når du er ude med din cykel og upload dem til hjemmesiden her. Kræver at du er logget ind. Der går kort tid før de er synlige - webmaster skal lige publicere dem. Du er også velkommen til at sende dem til webmaster i stedet.

 

Referater m.v.

Du finder seneste referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger her. (Kræver log ind).

 

Støt vores annoncører

Medlemslogin

Kun medlemmer af Næstved Cykel-Motion kan logge ind. Mangler du login så skriv til webmaster.

Opslagstavlen

Annoncer

Velkommen til

Leif Christensen
Helle Roested
Poul Jensen
Gitte Buchholtz
Carsten Hyld
Jens Molter Pedersen
Verny Schak Krog
Kaj Nielsen
Benny Andersen
Michael Sørensen
Kristian Ellehauge Hansen
Susanne Munksgaard
Thomas Munksgaard
Thomas Holmstrand
Stefan Gents

Tilmelding til nyhedsmail

Nyhedsmail sendes 4 - 6 gange om året. F.eks. når det er muligt at tilmelde sig et løb eller et arrangement.
Afmelding er til enhver tid muligt. Tilmeld dig ikke, hvis du er medlem af klubben.

Næstved Cykel-Motion på strava.com