Blog
Hjælp

NcM Logo  hvid

På cykel til Paris med Team Rynkeby

Ja man er vel bidt af en gal cykel...

374 Hits

4 Cykel tosser på tur fra Næstved til Harzen.

Hvornår ideen til turen opstod, står vist lidt i det uvisse. Men første gang, der rigtigt blev talt om den, var d. 21 januar, hvor Henrik Mathiesen, John Larsen og jeg stod øverst på Næstved sygehus og så ud over byen. Om det var lyset, kulden eller noget helt andet, som fik os på ideen, ved jeg ikke men ideen var født.
Senere blev vores lille gruppe udvidet, med Jan Jannerup også. 4 Cykel tosser var klar til en tur til Harzen.

Men hvad tager man med og hvor for man så lige placeret sin bagage. Henriks første tanke var, at fastspænde et bagagebære på sadelpinden, men den ide gik han fra. Alle kørte derfor med rygsæk.
Jeg valgte en løberygsæk, 17 L. fra Salomon og tænkte den er da tilpas stor til turen. Men når man så for lagt de få ting op, man har brug for og ser hvor meget det fylder, bliver man overrasket.

På turen medbragte jeg, 2 T-shirts, langærmet løbetrøje, 2 par bokser shorts, lange bukser, strømper, convers sko, tandbørste, tandpasta, deorant, let cykel jakke og regnjakke, kæde, olie, lidt værktøj, oplader, pas, kreditkort, rejseforsikringskort og energi drik til alle dage.
Og ja der var plads, havde endda lidt plads i overskud.

12 maj, 208,70 km.
Dagen oprandt hvor vi skulle afsted. Fra Næstved gik det syd på af veje som vi kendte, ikke af hovedvejen mod Vordingborg, for som vi alle var klar over hovedveje ville vi få nok af på vores vej med Harzen.
Efter at have passeret Storstrømsbroen, som føles som en god østtysk beton motorvej var der pause i Guldborg efter godt 50 km.

Det gik fint mod færgen i Rødbyhavn, der er fine lige veje og ikke mange bakker på hverken Lolland eller Falster og var derfor ved færgen omkring kl. 1200. første 100 km på små 3,5 timer.
Scandlines ville have 40 kr. for overfarten, men på vej over i bane 1 begyndte det så at små regne.

Ud af færgen det gik efter lidt zigzag kørsel imellem lastvogn, campingvogne mm. var vi hurtigt ude af Putgarden. Regnen vi havde fået en lille forsmag af i Danmark havde også ramt Tyskland. Havde det nu kun været vand var det fint, men af den ene eller anden grund var vejene og cykelstier meget beskidte, så inden vi fik set os om var vi alle temlige våde og beskidte. Ved ikke om mine følgesvende tænkte det samme som jeg, da jeg stod i Burg på Femern, men hold da op der er langt til Harzen i regnvejr.
Det var også i Burg på Femern vi havde den eneste defekt, Henrik havde en skrue løs, altså på sin holder til sin Garmin.

Nu er det jo en tur, hvor Henrik har været hjernen bag, så bager stop skal der være. Og en god bager fandt vi på vores vej, men ikke nok med, at der var en bager lige rundt om hjørnet, var der også en italiensk is cafe.
John gik til bager, købte nogle lækker wienerbrød og der blev bestil kaffe og is. Så kom solen også frem et perfekt holdt.

Syd på gik det igen, med små 30 km i timen, med is og kager i maven, måske derfor vi med vilje overså, at vejen vi havde valgt var lukket grundet vejarbejde. Men som John sagde en cykel kan altid komme igennem og han fik mere ret end han var klar over. Men vi skal lige tilbage til vejen, jo den var nu lukket og broen over jernbanen var væk. Hvad nu, så ny rute skulle findes, men inden vi har fundet den kommer der er en ung lokal mand, han ligeledes på cykel. Vi forhøre os om, hvilken vej han vil anbefale os og bliver noget overrasket over hans forslag. Gør som jeg bær cyklen over skinnerne ellers er det en omvej på 8 km.
Vi vælger de 50 meter over de 4 spor og godt på vej over kommer John i tanke om, at man da vist kører med 300 km. i timen. Vi måtte lige kikke en ekstra gang op og ned af sporet. Ved ikke om oplysning fik os hurtigere over, desværre fik vi ikke taget et billede.

Nord for Lübeck var det tid til at finde et overnatnings sted. Jan havde hjemmefra fundet flere overnatnings muligheder til fornuftige priser. Valget faldt på Landhotel Klempau, syd for Lübeck. Af små veje, flere kunne næsten ikke betegnes som veje, kom vi frem til Krummesse, hvor Landhotel Klempau ligger.

Landhotel Klempau har været hotel og restauration siden 1736 og lever helt op til et hyggeligt og godt landhotel. Vi fik en lejlighed med 3 soveværelser, pænt og rent og til en pris af 20 EUR med morgenmad, må det siges at være billigt. Efter en god aftensmad og snakken om første dag, tror jeg ikke, at mange af os lå længe og tænkte over næste dags tur da vi fandt sengen.

13 maj 197,79 km.
Efter en god morgenmad, pakket og kæder smurt, gik det igen syd på, dagens mål var Wolfsburg. Som dagen før af gode landeveje, langs søer, floder, kanaler, gule rapsmarker, ikke at glemme marker med hvide asparges som tyskerne er helt vilde med og igennem små landsbyer.
Dagen gav ikke regn, men til gengæld en masse vind. Første stop på dagens tur var den gamle danske grænse ved Lauenburg ved Elben. Hertugdømmet Lauenburg var dansk indtil 1864 som vi fik i kompensation for Norge efter Napoleon krigene et dårligt bytte.
Caféen i Lauenburgs tema var Hawaii og strand parti, ligger lige ved Elben, men vi valgte dog alle pasta og cola.
Her kunne vi også se, hvor højt vandet kan stå i Elben og lige ved caféen var der bådebroer, hvor de kunne bevæge sig op og ned og efter vores vurdering op til 20 meter.

Og som dagen før var der igen et godt bager stop. Jeg ved ikke om Henrik bevist havde valgt bager stoppet før vi ramte både brosten og grusveje, men vi var da milde da vi gav ham vores mening om hans valg af veje til kende.
Jan havde fundet et godt hotel i Wolfsburg, Landhaus Detmerode, men det var ikke sådanne lige at finde. Vi krydsede lidt rundt i udkanten af byen og social byggeri. Men det er ikke det jeg vil huske fra Wolfsburg, for lige meget, hvor man så hen var der vilde kaniner.
Landhaus Detmerode blev fundet og vi fik 2 gode værelser. Aftensmaden blev indtaget i hyggelige omgivelser. Foruden os var der kun en gæst mere, måske derfor værtsparet kræsede om os, med små glas til at styrke os på. De ville gerne vise os deres hotel og værelser af andre kategorier. Værtsparret var meget stolte over det arbejde de havde lagt og kræset for detaljerne.

14 maj 122,53 km.
Efter en god og hyggelig morgenmad skulle det sidste stykke køres inden vi ramte Harzen.
Da vi kom ud af Wolfsburg kunne vi i det fjerne se Harzen.
Vi fik de første meldinger om, at bussen var kommet godt afsted og vi begyndt at tale om, hvem der kom først frem.
Kristi himmelfarts dag er i Tysklands fars dag. Og den fejer man ved at gå ud i det grønne og gerne med en trækvogn, hvor der er en masse øl og høj musik, lidt sprøjtes eller måske det bare er os danske mænd som er kedelige.
Frokosten blev indtaget op i et hyggeligt spisested, små 50 km fra målet.
Videre det gik, stille og roligt begyndte det at gå opad. Flere gange passerede vi den gamle grænse imellem de tidligere to tyske stater. Her var sat skilte op, med dato og tid for, hvornår grænsen blev åbnet.
På vej ind i det tidligere Østtyskland mødte vi en større gruppe cykel motionister fra Hamburg. De var lidt imponeret over, hvor langt vi havde kørt. Vi fulgte dog ikke så langt med dem, vi drejede til højre og måske de viste, at man der ramte toppede brosten, de holdte til venstre. Ellers kan man ikke se forskellen imellem de tyske områder ud over få veje med brosten.
Så ramte vi Harzen og op det gik, men stadig i et godt tempo. Billisterne viser meget hensyn, en fornøjelse at køre her. På den anden sidste stigning inden vi var i mål blev vi overhalet af bussen.
Så da vi kom frem var der smil, gode venner der klappede, fantastisk dejligt at blive taget imod på den måde.

Når jeg tænker tilbage på turen, så står den som en rigtig god tur, hvor 4 cykel tosser fik en masse km i benene, lidt ømme ben og ender. Kan kun anbefale, at andre gør det. En dejlig tur med gode kammerater.
Og jeg er klar igen, har flere ideer til flere dags ture.

Tak til Henrik, John og Jan for en fantastisk tur, vores snakke, grin, gode kilometer og højde meter, men vigtigst venskab.

364 Hits

Gavia – en super og våd oplevelse

I dag gjaldt det passet Gavia fra begge sider.

262 Hits

Scalaløbet 2015

Mit hårdeste løb, i stiv modvind.

253 Hits

I regn efter Jønssons kager og stigninger på 20%

Hallandsåsen blev i år en halvvåd men fin tur.

246 Hits

Tur-beretning Hallandsåsen 2. pinsedag 2015

"Jeg var glad for mit "lærlinge-gear", men det er vel mest grund- og dagsform samt vægt, der afgør hvor man sidder i feltet på stigningerne".

330 Hits

Hartzentur for en ny i klubben

Som den "Newbee" jeg er i klubben, fik jeg min sag for.

286 Hits

Turen til Harzen

Turberetning fra årets klubtur.

259 Hits

Hvor fanden er Brocken?

"RIIINNG" sagde vækkeuret meget tidligt torsdag morgen.

299 Hits

Tur til cykelbanen i Odense

Lige efter generalforsamlingen drog 16 medlemmer til den nye cykelbane i Odense.

248 Hits

Det hvide spor i bogstaveligste forstand

MTB udvalgets tur til Det hvide spor og skovene omkring Skjoldnæsholm blev en stor succes.

242 Hits

Vellykket MTB tur til Lystskoven

Det var en noget mere kold morgen, end vores Sorø tur.

246 Hits

Sorø på MTB lørdag den 4. oktober 2014

Så kom dagen hvor lidt over 30 ryttere fra Næstved Cykel Motion mødtes i Sorø fra kl. 0930 og til kl. 1000, hvor vores nye MTB udvalg havde annonceret, at der skulle køres en ca. 54 km lang MTB rute rundt om Sorø.

295 Hits

Sensommerløbet

2014 udgaven af det traditionelle Sensommerløb blev holdt søndag 7. September. Med næsten 80 forhåndstilmeldte fra NCM og de lokale omegnsklubber, var der lagt op til deltagerrekord.

241 Hits

Sjælland Rundt ad omveje

Klokken 6:03 startede turen for mig og Martin Larsen. Sjællandrundt startede i tørvejr men på meget våde veje.

254 Hits

Uden (cykel)-bukser, på jagt efter Betjenten. Gardasøen II

Normalt er det betjente der jagter borgere uden bukser, men i dag blev det modsat. Det var imidlertid kun cykelbukser der manglede men det skal jeg komme tilbage til.

295 Hits

Gardasøen I

Så fik vi alligevel en tur ud i Europa i 2014. Det blev Gardasøen, idet Betjenten havde været dernede med hans bedre halvdel, og de havde boet rigtig godt. Betjenten bestilte en lejlighed ved samme hotel i Tignale, så nu var vi meget sikre på, at vi kunne tilkøbe morgenmad og aftensmad, lidt om det senere.

296 Hits

Video fra klubturen

Her finder du et sammendrag af klubturen til Rügen i Kr. Himmelfartsferien 2014

356 Hits

Rügen Rund - klubturens højdepunkt

Denne lørdags løb blev så den diametrale modsætning til Blomsterløbet som jeg skrev om sidst. Tonny og jeg havde meldt os til 205 km. med hastighed 29 – 35 km/t. Det skulle vises sig på flere måder at blive anderledes end et dansk motionsløb.

270 Hits

Klubmestrene 2014

Torsdag den 22. maj blev der afvikles klubmesterskab for 4 gang.

Nu er det ved at være en tradition, så mon ikke vi også har et mesterskab i 2015.

242 Hits

MTB i Boserup Skov

Så kom dagen d. 23. feb 2014.
Det var dagen for den sidste MTB tur der var arrangeret i 2013-14 sæsonen.

Vejret var bestilt med sol og klar himmel, det samme var godt humør. Det blev præcis som bestilt, og der var 5 friske fyre der begav sig afsted fra Maglemølle 08.30.

320 Hits

Husk

Træning fra 26. marts

Vi er nu tilbage til de almindelige træningstider: Tirsdage og Torsdage kl. 18:30 og søn- og helligdage kl. 9:00. Som altid fra Næstved Kommunes administrationsbygning i Rådmandshaven.

Ny FAQ

Har du et spørgsmål du ikke lige finder et svar på, så prøv søgefunktionen på siden eller den nye FAQ.

Klubtøj

Når du køber klubtøj i webshoppen så husk du selv skal hente det hos Fri Bikeshop i Ringstedgade. Du skal ikke vente på at pengene bliver trukket på din konto ved betaling med dankort - de vil først blive trukket når tøjet er afhentet.

Blog på hjemmesiden

Det er vigtigt vi til stadighed publicerer nye artikler her på siden. Derfor - når du har været ude at opleve noget spændende så send et billede og en lille historie til webmaster. Du er også meget velkommen til at skrive historien selv direkte på hjemmesiden - det gør du når du er logget ind via menuen "Min menu" i logud boksen.

Upload billeder

Tag nogle billeder når du er ude med din cykel og upload dem til hjemmesiden her. Kræver at du er logget ind. Der går kort tid før de er synlige - webmaster skal lige publicere dem. Du er også velkommen til at sende dem til webmaster i stedet.

Referater m.v.

Du finder seneste referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger her. (Kræver log ind).

Støt vores annoncører

Medlemslogin

Kun medlemmer af Næstved Cykel-Motion kan logge ind. Mangler du login så skriv til webmaster.

Seneste nyt

Klaus Hansen
Daniel Skafte Jørgensen

Tilmelding til nyhedsmail

Nyhedsmail sendes 4 - 6 gange om året. F.eks. når det er muligt at tilmelde sig et løb eller et arrangement.
Afmelding er til enhver tid muligt. Tilmeld dig ikke, hvis du er medlem af klubben.