Kaptajns rollen
Fomål : Dette dokument beskriver rolle og ansvar for Kaptajner ved Næstved Cykel Motion, herefter benævnt NCM.
Læsevejledning:
Dokumentet er udfærdiget således at en kaptajns rolle og ansvar er beskrevet i følgende afsnit:
- Generelt
- Forberedelse
- Gennemførsel, herunder sikkerhed, fremmøde og præsentation, løbende kontrol og opfølgning.
- Evaluering, herunder advisering/information til medlemmer af NCM
- Hastighed
- Distance
Generelt:
Hos NCM er samtlige rammer for Kaptajns virke reguleret af Kaptajn udvalget, som modtager de overordnede rammer fra NCMs bestyrelse.
NCM tilstræber at kaptajner har gennemført et kaptajnskursus enten afholdt af klubben eller en af de organisationer vi er medlem af. Hvis det afholdes internt, har kursuslederne modtaget enten DGI eller DCU uddannelse på dette område.
Ved afvikling af ugentlige træningspas, skal der så vidt muligt være en kaptajn pr. hold som står for forberedelse, gennemførelse og evaluering, se endvidere nedennævnte afsnit.
Der kan til tider være tale om at en eller flere hold, hvor der er to kaptajner til opgaven, i så fald vil den ene være kaptajn (med den endelige afgørelse/beføjelse) og den anden kaptajn vil fungere som løjtnant. I forhold til fordeling af opgaver mellem to kaptajner, se afsnit gennemførsel.
Forberedelse:
En kaptajn skal forud for et træningspas forberede den aktuelle rute for det pågældende hold. I denne forberedelse, skal der tages højde for følgende:
- Distance: Ad hvilke veje skal ruten være rent geografisk i forhold til følgende parametre:
- Niveau af hold (antal højdemetre) og ikke mindst fysisk formåen
- Solnedgang, hvor lang tid har holdet fra møde tidspunkt til solnedgang
- Den planlagte rute, skal gerne være så fleksibel at den i tid og længde tager højde for ikke planlagte ting så som punkteringer og hermed afkortning af køretid
- Ligeledes ved forberedelse af turen at sørge for at holdet er hjemme (ved byskiltet) efter ca. 2 timer ved hverdage og ca. 3 timer på søn og helligdage med mindre andet er aftalt fra start, eller senest ved solnedgang.
Note : Mange NCM kaptajner har så stor erfaring/viden at ovennævnte er ovennævnte forhold sider på ”rygraden”
Gennemførelse:
Nye såvel som eksisterende medlemmer af NCM identificer ofte klubben ved de respektive kaptajners virke og ageren, derfor er følgende retningslinjer i forhold til kaptajn virke besluttet:
- At sørge for bedst mulig sikkerhed på ruten. F.eks. ved at give kommandoer som "Linje", ”Bil forfra”, ”Bil bagfra” og "Se op venstre". Dette fritager på ingen måder øvrige på holdet fra at hjælpe, såfremt det er én af dem der opdager en fare som kræver handling, ligeledes at alle på holdet er forpligtet til at give information videre på holdet, således sikkerhed holdes på et højt niveau og ulykker så vidt muligt undgås.
- At færdselsloven overholdes.
- At fremtræde rolig, beslutsom og myndig.
- At gå forrest med et godt eksempel - f.eks. ved at bevare roen såfremt der er optræk til konflikt mellem medlemmer eller mellem medlemmer og andre trafikanter.
- På træningsdag (gives af kaptajn):
- Såfremt der er nye med, inden udkørsel på dagens planlagte rute:
- Hvorledes håndteres sikkerhed, tegn, kommandoer (hvad skal alle gøre). Det trænes endvidere lejlighedsvis i sæsonen.
- At give holdet en kort og overordnet instruks om ruten, distancen, planlagte skiltespurter, intervaller, forhold ved punkteringer.
- Sørge for at byde nye medlemmer velkommen.
- Ad nye medlemmer:
- NCM kaptajner skal bidrage med konkret dialog med nyt medlem i forhold til følgende områder:
- Hastighed på holdet, at det nye medlem er i stand til at følge hastigheden på holdet, hvis ikke skal medlemmet adviseres om et andet hold efter oplyste informationer
- Udpege mentor for det nye medlem, således at det nye medlem har en go to person i tilfælde af spørgsmål og tvivl.
- Ved flere kaptajner på hold:
-
- At der aftales og koordineres konkret ansvar vs. Løjtnant, herunder evt. en eller flere træningspas.
- At sørge for at alle på holdet kommer med både ud og hjem, med mindre andet aftales med det enkelte medlem.
- Kaptajnen på det respektive hold skal altid have besked, hvis en eller flere medlemmer, vælger at køre væk fra holdet på ruten (uanset årsag).
- Sørge for at holdets størrelse ikke overstiger ca. 12-14 ryttere. Hvis tallet overstiger dette, opdeles i et A og B hold.
Evaluering/opsamling:
- Hvis muligt, at evaluere træningsturen med medlemmer på holdet i forhold til varighed, indhold og evt. fremadrettet tiltag.
- At informere medlem og øvrige holdkaptajner om tilgang/afgang af medlemmer i forhold til op/nedrykning på hold. Dette gerne sammen med NCM kaptajn og det konkrete medlem
Hastighed:
Det er kaptajnens opgave at sørge for en fornuftig hastighed til holdet. Hastigheden og træningsformen tilpasses dem der er med på den pågældende træning/hold, så alle har en god oplevelse. Hastigheden vil være forskellig over sæsonen i forhold til formen og dem der er med (laveste fællesnævner) og den træningsform der tilbydes samt vind, vejr og rute.
Nedennævnte hastigheder er udelukkende vejledende for at kunne indplacere nye medlemmer med det hold der bedst passer til dem og samtidigt skal et nyt medlem kunne køre alene på en længere rundstrækning i Danmark:
Hold 1: kører gennemsnitligt 32 – 34 km/t
Hold 2: kører gennemsnitligt 29 – 32 km/t
Hold 3: kører gennemsnitligt 27 – 29 km/t
Hold 4: kører gennemsnitligt 24 – 27 km/t
Hold 5: kører gennemsnitligt < 23 km/t
Distance:
Længden varierer over året i forhold til mødetidspunkt. Vigtigere er den udstrækning i tid en træning varer. På hverdagsaftener vil det ca. være 2 timer mens det søn- og helligdage vil være mellem 3 og 4 timer med mindre andet aftales på holdet før start.
Det giver distancer nogenlunde som følger:
Hold 5: 40 - 55
Hold 4: 50 - 60
Hold 3: 50 - 60
Hold 2: 55 - 65
Hold 1: 60 - 70
Se også Køreformer og Sikkerhed.